Tip Menjadikan Kaki Kelihatan Cantik

 
Setiap kali mandi, jangan lupa bersihkan setiap celah-celah kaki. Ini kerana, bahagian ini merupakan kawasan yang paling lembap. Apabila terkena kotoran atau basah akan menyebabkan ia mengeluarkan bau yang kurang enak. Untuk itu, gosoklah celah-celah jari menggunakan sabun khas atau memadai dengan menggunakan sabun mandi.

Potong kuku
Rajin-rajinlah potong kuku. Jangan biarkan kotoran melekat pada jari kuku anda. Selain tidak sedap dipandang, kotoran pada kaki menjadi penyebab timbulnya bau.

Rendam dengan teh
Teh dipercayai boleh membantu dalam menghilangkan bau yang kurang enak. Caranya mudah sahaja. rendamkan kaki di dalam bekas yang siap diisi dengan air suam dam hampas teh selama lebih kurang 10 minit. Bau yang tidak sedap pun akan lenyap.

Serbuk kopi
Selain teh, serbuk kopi juga dikatakan berkesan dalam menyerap bau yang kurang enak. Bungkus kopi ke dalam kain bersih, kemudian masukkan ke dalam kasut selama sehari semalam. Lihatlah hasilnya.

Pola makan
Tidak disedari pola pemakanan yang tidak seimbang dapat mempengaruhi bau pada kaki. Ini bagi mereka yang menggemari makanan pedas. Ini kerana, makanan sebegini mudah menghasilkan peluh. Pengambilan makanan yang tinggi kalori juga membuat kaki cenderung berpeluh. Justeru, pastikan anda memilih makanan yang sesuai. Pun begitu, tidak ada salahnya anda mahu bertukar selera sesekali. Cuma jika dijadikan tabiat maka itulah yang menyebabkan tubuh anda mudah berpeluh.

Material kasut
Bahan material kasut juga mempengaruhi bau kaki. Sebagai contoh, bahan dari jenis plastik cenderung menyebabkan kaki lebih mudah berpeluh kerana panas. Untuk itu, lebih baik pilih kasut dengan jenis bahan berasaskan kain. Selain itu, jangan sembarangan menyimpan kasut. Selain membuatnya cepat rosak, ia juga boleh menyebabkan timbulnya bau kurang enak. Sebaiknya, simpan kasut di tempat yang sesuai terutama kawasan yang mana aliran udara lancar. Lebih baik anda menggunakan rak kasut dan letakkan silica gel bagi memastikan ia menyerap bau yang kurang enak daripada kasut anda.

Berjumpa doktor
Jika sudah melakukan pelbagai cara namun bau tersebut masih tidak berkesan, mungkin sudah sampai masanya anda mengunjungi doktor. Mungkin dengan kaedah ini, dapat diketahui masalah sebenar bau kaki tersebut.

Sumber dari majalah mingguan wanita

Antara lainnya :

1) Amalkan merendam kaki dengan air suam yang di tambah garam--rendam 20 minit sampai terasa kulit kaki kembang. Senang nak potong kuku dan buang kulit-kulit mati sekitar kuku tu...

2) Jangan kedekut untuk cantik. Belilah set manicure/pedicure. Ianya memudahkan membuat rawatan kuku sendiri di rumah. 

3) Mulakan dengan memotong kuku. Pastu kikir kuku supaya tak terasa kasar. Pastu bersihkan permukaan kuku dengan alat yang sesuai. Image di atas tak ade pulak bendalah tu... Pastu sental tumit dengan menggunakan alat yang macam pemarut kelapa tu... dalam image tu no. 4 dari bawah. yang no. 2 dari bawah tu alatnya macam pisau cukur. Tapi bukan untuk cukur bulu kaki tauuu!!...bukan bukan bukannnnnnn....!!! tu untuk tanggalkan kulit keras. Biasa selain tumit, kat celah tapak kaki antara ibu jari dan jari kedua (biasa orang yang suka pakai selipar akan alami masalah di situ). Atau kat tepi hujung jari kelingking kaki tu.

4) Nak pastikan kaki sentiasa bersih, amalkan memberus dan menyental kaki setiap kali mandi. Kalau takde berus khas untuk kaki, berus gigi yang dah tak digunakan pun bolehhh..... ;)) sudah dapat berjimat di situ...

Sebelum tido jangan lupa basuh kaki dulu...

0 comments: